"Излъчването чрез жребий е характерно за демокрацията, докато излъчването чрез избиране е характерно за аристокрацията"
Монтескьо
Монтескьо
Етиен Шуар
е преподавател по икономика и право в гимназия. През 2005 г. критичният
му анализ на проекта за европейски конституционен договор, публикуван
на междумрежовите му страници, го превръща в блогър с влияние.
Теглене на жребий или избори? Демокрация или аристокрация? Кой е ЛЕГИТИМЕН да направи този избор? Народа или избраниците?
Когато човек проучи въпроса, си дава
сметка с изненада, че изборите не са идеалното средство, което ни
представят и че могат даже да бъдат едно идеално средство за
манипулация. Установяването на изборите преди двеста години е
наложено... от избраници... и никога от тогава не е било разисквано
наново. Не е ли тегленето на жребий захвърлено твърде бързо в трънака,
при положение че представя неоценими качества за огромното мнозинство?
Забравата на една оригинална възможност
Американските (Мадисън през 1776) и
френски (Сиейес през 1789) революционери осъществяват един решителен
избор, който продължава да се налага все още в наши дни от двете страни
на Атлантическия океан: те изрично се отказват от демокрацията за сметка
на това, което назовават "представителното правителство"(1). Тогава
гражданите биват превърнати в избиратели, без да са били питани за това,
без да запазват каквато и да е власт между две избирания, в общи линии
това, което вече опровергаваха Русо и Мара(2) относно английския
парламент. Този цивилизационен избор не е обсъждан от съвкупността на
гражданите навремето, нито признаван оттогава-насам за валиден от
народа: той бива наложен от самите бъдещи избраници, при това с лекота,
поради прогреса, който представлявали изборите спрямо наследствената
система на стария режим. Идеята за теглене на жребий занапред изпада в
забрава, съвсем изгодно за някои!
В труда си Принципи на прдставителното правителство,
публикуван през 1995 г., по повода на един цялостен анализ на
представителната демокрация, политологът Бернар Манен се позовава на
противопоставянето между теглене на жребий и избори: "Каквито и да са от
друга страна неговите заслуги и свойства, тегленето на жребий представя
действително тази неоспорима характеристика, че не намесва човешката
воля и не може да мине за израз на съгласието [...]. Изборите за сметка
на това осъществяват едновременно две неща: те селекционират
натоварените с длъжностите, но същевременно и легитимират тяхната власт и
създават у тези, които са избирали, чувство за задълженост и за
ангажираност спрямо тези, които са избрали. Напълно оправдано е да се
мисли, че именно това схващане за основите на политическите легитимност и
задълженост е причинила изчезването на тегленето на жребий и триумфа на
изборите."(3)
Тази идея за съгласието на управляваните
като извор на легитимност на управляващите е основателна, така че тук
не става въпрос да се бичува правото на избор, а да се изобличат
недостатъците на изборите, които всеки може да констатира ежедневно.(4)
В днешно време вече никой не мисли за
възможността за тегленето на жребий и при това до такава степен, че тя
ни изглежда нелепа. При все това, ако наистина желаем да надминем
обикновената първична реакция и вземем предвид какво е било предлагано
по въпроса от 2500 години, ние бързо биваме съблазнени от решенията
давани на цял куп основни проблеми и то без това да предоставя
непреодолими недостатъци.
Правото на избор не удържа обещанията си.
Изборите дават надежда за известна
еманципация, но в противовес на това ограничената възможност до тесен
кръг кандидати въвежда една затворена аристокрация, заедно с прилежащите
ѝ нечесности и злоупотреба с властта.
И действително, изборите благоприятстват
лъжата: за да се доберат до властта и да останат в нея, кандидатите
могат да бъдат избирани и после преизбирани само, ако техният имидж е
добър, което механически ги тласка да лъжат, както за бъдещето, така и
за миналото. Също така изборите пораждат корупцията, имайки пред вид, че
избраниците са длъжни да "върнат услугата" на тези, които са
финансирали избирателната им кампания (която е недостъпна за един
самостоятелен кандидат). Освен това групирането в линии подлага
политическото действие на кланове и особено на техните главатари,
предпоставяки всичките мерзости свързани с апаратната логика и гонитбата
на властта. Те също лишават повечето от изолираните, свободни и без
партийни обвързаности индивиди от всякаква възможност за участие в
управлението на Полиса, благоприятствайки политическата апатия и дори
отхвърлянето, от страна на гражданите. Във вътрешното си функциониране
изборната система осигурява само легитимността на избраниците, без да
гарантира никаква справедливост в разпределението на длъжностите: едно
подборно събрание не може да обхване общия интерес така, както би го
направило събрание теглено на жребий. Парадоксално тя задушава
съпротивите срещу злоупотребите с властта, ограничавайки нашето скъпо
свободно слово до един епизодичен избор, изопачен от един фасаден
двупартизъм, предоставящ само илюзорни възможности. Предписанието за
"полезното гласуване" е една съвсем емблематична политическа запушалка
за усти. Тази процедура селекционира по дефиниция тези, които изглеждат
(и сами се считат) по-висши от останалите и отрича по този начин
принципа на равенство. По-скоро биват избирани главатари, търсещи власт
(доминиращи), отколкото представители, приемащи тази власт (посредници,
слушащи и обслужващи гражданите).
Не е случайност, че в латинските езици
думите елит и "елекция" (избори) имат един и същи корен. Изборите са
аристократични по своята същност и ни най-малкото демократични (впрочем
изразът "демократични избори" е оксиморон, противоречие). Ако направим
равносметката за 200 години конкретен опит, то констатираме, че изборите
предоставят систематично властта на богатите и никога на най-бедните
(примерно последните парламентарни избори все още не са довели нито един
работник в Народното събрание). Този елит, който непредпазливо оставяме
да хване корен, добива чувство за мощ, което се развива до такава
степен, че в крайна сметка избраниците си позволяват каквото и да било,
та чак и да променят сами конституцията, която въпреки това би трябвало
да изпълняват.
Въпреки всичките тези дефекти - дефекти,
които, с голямо количество добра воля, бихме могли да считаме като един
вид "цената, струваща селекционираната компетенция" - изборите не
доставят очакваните резултати и най-малкото, което бихме могли да кажем,
е че те не водят на власт само компетентни хора...
Тегленето на жребий е справедливо и некорумпируемо.
Преди 2500 години първоначалната
демокрация е била основана от всички граждани, без писана теория(5),
така че да предпазва огромното мнозинство от злоупотребите с властта.
Тегленето на жребии, установено чрез плебисцит (решение на народа)
навремето, материализира перфектно демократичния постулат на
политическото равенство, изиокрацията; то е даже единственото, което
прави действителни защитите, очаквани от големите демократични принципи:
· Принципа на индивидуалната свобода на
кандидатура(6): всеки гражданин би трябвало да може, без никога да бъде
заставян за това, да заема ред по ред позициите на управляващ и на
управляван. Тази перспектива би освободила енергиите, би развила
доверието и вкуса към политическата ангажираност.
· Принципа на ротация на длъжностите, за
който тегленето на жребий е едно рационално решение и обратното,
изборите са антипродуктивни с оглед на големия брой на хора, които
трябва да бъдат посочени(7), и който предпазва освен това от формирането
на политикански касти.
· Основния предпазен принцип:
управляващите са по-внимателни към управляваните, знаейки, че скоро ще
се върнат и самите те в нормалното условие(8).
· Некорумпируемост и безпристрастност:
тегленето на жребий е единствената процедура, която позволява едно
разпределяне на длъжностите "без вмешателството на никаква частна
воля"(9). Всеки може да разбере помиряващата доблест на външността за
разделянето на фракциите: случайността е безпристрастна.
Случайността е безпристрастна
Следователно тегленето на жребий е
идеалния, безпристрастен и некорумпируем съдия, който защитава свободата
на изказване и на действие на всеки. Невъзможността да се мами,
разубеждава участващите от това да бъдат нечестни, вместо да ги тласка
към лъжата, както го правят изборите, които винаги благоприятстват
най-добрия лъжец. Тегленето на жребий е упреквано, че рискува да доведе
до власт някой некомпетентен или някой мошеник, но то не избира
главатар, а говорители, което е съвсем различно: един главатар решава
вместо нас и ни пречи да обсъждаме. Говорителите пък, що се отнася до
тях, участват в базовите дискусии по съществените въпроси заедно с
всички, които искат да се въвличат в тях и после няколко заедно
представляват идеите, които се раждат там, по времето на един къс и
невъзобновим мандат. Те са длъжни да предават предано това, което
избират гражданите, работят под техен постоянен контрол и имат
задължението да дават сметка на края на мандата.
Нищо не е перфектно, нека дръзнем смесените системи.
Бернар Манен добре обяснява как
италианските републиканци, около 15-и век, изобретяват сложни смесени
системи, съчетаващи избори и тегления на жребий, така че да "направят
почти невъзможно влиянието на интригантството върху общия процес"(10):
не липсват остроумните идеи, във Флоренция, във Венеция. В наши дни
бихме могли без вреда, да се вдъхновим от тях и да инжектираме наново
малко теглене на жребий в нашите институции, без да се отказваме от
изборите, но за да ги оздравим, взимайки най-доброто от всяка процедура и
ограничавайки съответните им недостатъци.
Гражданите би трябвало да могат да
предлагат свободно представителите, които предпочитат, по повод на
ИЗБОРИ БЕЗ КАНДИДАТИ. Това е съществено. Освен това, бихме могли да
приложим теглене на жребий на 15 човека от 10% на най-поддържаните
доброволни граждани (или на следващите 10%, за да намалим медийния
уклон) и селекцията би се приключила чрез избор сред тези 15. Това би
подсилило принципа на предварително съгласие на гражданите и би
предотвратило всякаква корупция.
Що се отнася до организирането на
дебатите в Парламента, бихме могли да предвидим едно избрано Народно
събрание, натоварено да списва законите, но което, да е длъжно да убеди
едно Събрание на Гражданите за тяхната полза. Това събрание би било
установено чрез теглене на жребий сред доброволни граждани и би
представлявало всичките класи от населението. Гражданските делегати биха
могли да заседават само част от времето, по тяхна угода, така че да
запазят живот извън, а също би било възможно за тях да призовават
колкото си искат експерти, за да изяснят техните разсъждения. Би ги
защитавал специален статут и би улеснявал завръщането им към
неполитическия живот. Това събрание, което ни събира, би разполагало с
право на вето, с право на инициатива и с мощно право на контрол на
всички институции (без да може да санкционира самото то), с възможността
винаги да свиква народно отсъждане чрез референдум в случай на криза.
Благодарение на Интернет, избирателите
започват да разбират сами, че тегленето на жребий, под граждански
контрол, би било далеч по-малко вредно от настоящата ни система; то е
функционирало в продължение на 200 години в Атина, преди олигарсите да
вземат отново властта. Залогът за институции, които най-накрая връщат на
народите политическото ръководство на икономическите механизми е чисто и
просто оцеляването на вида. По този въпрос можем да се обърнем към
отличната книга на Ерве Кемф, Как богатите разрушават планетата(11),
която перфектно разкодира взаимовръзките между социалното и
екологичното. На всеки от нас принадлежи да продължи този размисъл:
идеите принадлежат на тези, които ги направят свои.
Бележки:
1. Виж отличната книга „Principes du gouvernement représentatif“ от Bernard Manin (Изд. Flammarion)
2. "Обръщение към избирателите на Великобритания" от Мара
3. Бернар Манен, стр. 116 и следващи
4. Виж две силно разтърсващи книги, предлагащи някои много интересни точки: Изборите срещу демокрацията „Le suffrage universel contre la démocratie“ от Philippe Braud (PUF) и Премахване на политическите партии „Abolir les partis politiques“ от Jacques Lazure (Libre Pensée).
5. Правилата на демокрацията са писани от философите враждебни на демокрацията, а не демократичния народ, който е живял демокрацията и я е налагал на олигарсите без милост, далеч от теориите. Виж Moses I. Finley, Древна демокрация и модерна демокрация „Démocratie antique et démocratie moderne“ (Payot), стр. 43-75.
6. Бернар Манен, стр. 44
7. Бернар Манен, стр. 48
8. Бернар Манен, стр. 44-47
9. Бернар Манен, стр. 104-105
10. Бернар Манен, стр. 74 и следващи, 89.
11. Ерве Кемф, Как богатите разрушават планетата
2. "Обръщение към избирателите на Великобритания" от Мара
3. Бернар Манен, стр. 116 и следващи
4. Виж две силно разтърсващи книги, предлагащи някои много интересни точки: Изборите срещу демокрацията „Le suffrage universel contre la démocratie“ от Philippe Braud (PUF) и Премахване на политическите партии „Abolir les partis politiques“ от Jacques Lazure (Libre Pensée).
5. Правилата на демокрацията са писани от философите враждебни на демокрацията, а не демократичния народ, който е живял демокрацията и я е налагал на олигарсите без милост, далеч от теориите. Виж Moses I. Finley, Древна демокрация и модерна демокрация „Démocratie antique et démocratie moderne“ (Payot), стр. 43-75.
6. Бернар Манен, стр. 44
7. Бернар Манен, стр. 48
8. Бернар Манен, стр. 44-47
9. Бернар Манен, стр. 104-105
10. Бернар Манен, стр. 74 и следващи, 89.
11. Ерве Кемф, Как богатите разрушават планетата
0 коментара:
Публикуване на коментар